کد مطلب: 170560
جابري‌انصاري در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري:
عربستان مي‌خواهد يمن تابعي از سياست‌هاي رياض باشد/ از آتش‌بس در سوريه استقبال مي‌کنيم ولي آتش‌بس واقعي
تاریخ انتشار : 1395/07/06 07:44:44
نمایش : 1160
معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه بر حل سياسي بحران‌هاي سوريه و يمن تأکيد کرد و گفت که عربستان به دنبال اعاده وضعيت سابق است و مي‌خواهد يمن تابعي از سياست‌هاي رياض باشد.












 

به گزارش هفت چشمه به نقل از مشرق،حسين جابري‌انصاري معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما به تشريح تحولات کنوني در سوريه و اوضاع منطقه پرداخت.

*از ابتدا گفته‌ايم بحران سوريه با راه‌حل نظامي به جايي نمي‌رسد

وي در ابتدا درباره بحران سوريه گفت:‌ بحران سوريه بيش از 5 سال است ادامه دارد يکي از دلايل ادامه و طولاني شدن آن اين است که بسياري از بازيگران معتقد بوده و هستند که از طريق راه حل نظامي اين بحران حل مي‌شود. ايران از ابتدا معتقد بود مسئله سوريه با راه‌حل نظامي به جايي نمي‌رسد.

جابري‌انصاري ادامه داد: در طول اين مدت طرح‌هاي مختلفي براي حل بحران ارائه شده است، ولي کشورها و بازيگراني که در سرعت گرفتن تحولات و افزايش تنش و درگيري نقش اساسي داشتند همچنان به سياست خود در مسير حل نظامي بحران ادامه مي‌دهند.

معاون وزير خارجه به تعدد بازيگران در بحران سوريه نيز اشاره کرد و يکي از علت‌هاي طولاني شدن بحران را تعدد بازيگران برشمرد.

وي همچنين گفت که بحران سوريه از مسئله‌اي سوري به مسئله‌اي بين‌المللي تبديل شده است.

به گزارش فارس، جابري‌انصاري محور گفت‌وگوهايش با فيصل مقداد قائم مقام وزير خارجه سوريه و بوگدانف معاون وزير خارجه سوريه را ضرورت امدادرساني به ويژه در حلب برشمرد و گفت: رايزني‌هاي ديگري نيز در پيش خواهد بود.

معاون وزير خارجه کشورمان خاطرنشان کرد‌: متاسفانه بسياري از بازيگران از مسئله امدادرساني به عنوان ابزار سياسي براي دستيابي به اهداف خود استفاده مي‌کنند.

جابري انصاري درباره شکست آتش بس گفت: توافقي بين آمريکا و روسيه براي آتش بس و کمک رساني به مناطق درگيري صورت گرفت و به فاصله کوتاهي شاهد حدوث مشکلات و بر هم خوردن آتش بس بوديم.

اين ديپلمات کشورمان عنوان کرد: هرگونه طرحي براي سوريه بايد براي سه مسئله امنيتي، سياسي و انساني طراحي داشته باشد، هر طرحي بايد همه جانبه باشد و مجموعه مسائل امنيتي، سياسي و انساني را در نظر بگيرد.

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در رايزني‌هايي که اخيرا در دمشق و مسکو داشتم درباره ابعاد مختلف نگاه روسيه و تحولات در سوريه گفت‌وگوهاي مفصلي داشتم.

*توافق روسيه و آمريکا توافقي بين دو بازيگر و رقيب

معاون وزير خارجه توافق روسيه و آمريکا در خصوص برقراري آتش بس در سوريه را توافقي بين دو رقيب و دو بازيگر عمده‌اي خواند که دو سياست مختلف را در سوريه دنبال مي‌کنند.

جابري‌انصاري همچنين گفت که اتفاقي بودن بمباران مواضع ارتش سوريه توسط آمريکا پذيرفتني نيست.

سخنگوي سابق وزارت خارجه ادامه داد:‌ دير يا زورد مسئله سوريه بايد از طريق سياسي خاتمه يابد. بحران سوريه بايد از طريق راه‌حل سياسي و مبتني بر گفت‌وگوي سوري - سوري حل شود.

به گزارش فارس، جابري‌انصاري درباره اظهارات سرگئي لاوروف وزير خارجه سوريه در خصوص پيش شرط‌هاي آمريکا در بحران سوريه عنوان کرد: بنا نيست هيچ بازيگر خارجي نظرات خود را بر مردم سوريه تحميل کند. 

معاون وزير خارجه افزود: بازيگران خارجي بايد گفت‌وگوهاي سوري - سوري را به سمت برگزاري انتخابات آزاد رقابتي هدايت کنند.

وي با بيان اينکه بسياري از بازيگران از تروريسم و گروه‌هاي تروريستي به عنوان ابزار تحقق سياست‌هاي خود استفاده مي‌کنند، اظهار داشت: اين بازيگران از مسئله انساني بحران سوريه استفاده ابزاري کرده‌اند. 

* بازيگراني که در فاجعه انساني در سوريه نقش اساسي دارند

جابري‌انصاري خاطرنشان کرد:‌ معتقديم فاجعه انساني در سوريه واقعا در حال اتفاق افتادن است و اين بازيگران دائما سوختي بر آتش موجود ريختند و در فاجعه انساني نقش اساسي دارند و سر و صدا کردن از موضوع انساني کفايت نمي‌کند و بايد مسئله انساني مورد اهتمام اين بازيگران باشد.

وي همچنين افزود: هر گروه سياسي که به دنبال حل مسالمت آميز بحران سوريه باشد از گروه‌هاي مختلف سوري مي‌تواند در روند سياسي و حل بحران مشارکت داشته باشد. هر گروهي که به طور آشکار استفاده از تروريسم را در عمل نفي کند، امکان مشارکت در گفت‌وگوهاي سياسي حل بحران را خواهد داشت. گروه‌هايي که به صراحت از تروريسم استفاده مي‌کنند و بر ادامه اين سياست و کشتار و تخريب سوريه تأکيد دارند عليرغم نام‌هاي متعددي که دارند با برنامه ريزي و ايدئولوژي خودشان را خارج از حل سياسي بحران سوريه قرار داده‌اند.

معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه ادامه داد: در طول بحران سوريه، ايران چند بار طرح‌هايي را براي حل بحران ارائه داده و رايزني‌هاي مستمري را با دولت سوريه، گروه‌هاي معارض و در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي و سازمان ملل داشتيم.

*جزيي از گفت‌وگوهاي آمريکا و روسيه نبوديم

وي در عين حال يادآور شد: در توافق اخير که بين آمريکا و روسيه صورت گرفت، توافق بين آنها بود و ما جزيي از اين گفت‌وگوها نبوديم. 

جابري‌انصاري افزود: از آتش بس در سوريه استقبال مي‌کنيم، ولي آتش بس بايد واقعي باشد.

معاون ظريف درباره اينکه آيا با گروه‌هاي خاصي از معارضان گفت‌وگوهايي داشته‌ايد، گفت: در برخي موارد با گروه‌هاي معارض که مخالف تروريسم باشند، همواره گفت‌وگوهايي داشته‌ايم. البته کمابيش در جريان گفت‌وگوهاي آمريکا و روسيه قرار مي‌گرفتيم، ولي جزيي از اين گفت‌وگوها نبوديم. معتقديم گفت‌وگو با معارضه مي‌تواند جزيي از راه حل سياسي بحران سوريه باشد.

به گزارش فارس، وي ادامه داد: هر گروهي که صراحتا تروريسم و ابزار خشونت را براي تحقق ابزار سياسي در دستور کار خود قرار داده، گروه تروريستي است.

* سياست آمريکا در عراق

وي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو درباره تحولات عراق و با بيان اينکه يکي از ابزارهايي که آمريکايي‌ها در سوريه و عراق از آن استفاده مي‌کنند، استفاده از فواصل و اختلافات بين گروه‌هاي قومي، مذهبي و سياسي در اين کشورها است، عنوان کرد: يکي از برگه هايي که آمريکايي‌ها از آن استفاده مي‌کنند استفاده از موضوع کردي و ارتباط با گروه‌هاي کردي است.

جابري انصاري افزود: آمريکايي‌ها نگران هستند مجموعه ارتش عراق و بسيج مردمي عراق منشا تحولات اساسي در صحنه ميداني باشند. آمريکايي‌ها از سقوط شهرهاي عراق بهره‌برداري کردند و اين جزيي از بازي اساسي آنها بوده است. اگر بنا باشد آزادي مناطق مختلف عراق به ويژه موصل توسط ارتش و نيروهاي مردمي عراق به انجام برسد نتايج سياسي که آمريکا از مديريت صحنه عراق به دنبال آن بودند، محقق نخواهد شد.

وي گفت: آمريکايي‌ها سعي مي‌کنند براي اينکه اين اتفاق نيفتد از تناقض‌هاي مذهبي و سياسي و نژادي استفاده کنند و يکي از کارهاي آن وارد کردن گروه‌هاي کردي است.

*اوضاع بحرين

معاون وزير خارجه درباره به تعويق افتادن محاکمه شيخ عيسي قاسم در بحرين با بيان اينکه بحرين بيش از 5 سال است دستخوش بحران است، گفت: با مداخله عربستان راه حرکت طبيعي تحولات در بحرين از سوي عربستان سد شده است.

جابري‌انصاري خاطرنشان کرد: يک جز اساسي سياست عربستان حذف همه شخصيت‌ها و گروه‌هاي علمايي است و بر همين اساس حزب وفاق منحل اعلام شد و شيخ علي سلمان به حبس طولاني محکوم و احکام تشديد شد و با شيخ عيسي قاسم به عنوان موثرترين رهبر ديني و سياسي در بحرين برخوردهاي شديدي صورت گرفت از جمله لغو تابعيت و اينک محاکمه.

وي افزود: علت به تعويق افتادن محاکمه، نگراني دولت بحرين از امتداد مردمي صدور احکام است و سعي مي‌کنند گام به گام تست بزنند و با کنترل فضاي عمومي به سمت سياست‌هايشان حرکت کنند.

معاون وزير خارجه تصريح کرد: بارها گفته‌ايم اين نحوه سياست عقيم است. بخش عمده جامعه بحرين خواهان مطالبات تحول خواهانه است و ادامه برخورد با شخصيت‌هاي سياسي و مذهبي زمينه تشديد بحران را فراهم مي‌کند، ولي دير يا زود بايد در مقابل خواسته‌هاي مردم بحرين کرنش کنند.

* عربستان مي‌خواهد يمن تابعي از سياست‌هاي رياض باشد

جابري‌انصاري درباره سياست ايران در قبال بحران يمن نيز گفت: ملت يمن ملت مظلومي است و بيش از يک سال و نيم است عربستان و ائتلاف خودساخته آن مستمرا بمباران و عمليات طولاني مدت در اين کشور داشته است. تعداد زيادي کشته و بسياري از زيربناهاي اين کشور تخريب شده است و شاهد يک سياست متناقض از سوي بسياري از قدرت‌هاي بين‌المللي در يمن بوديم.

معاون وزير خارجه گفت: صحنه يمن صحنه شناخته شده‌اي است. ملت يمن در چارچوب قيام مردمي که در جهان عرب رخ داد به دنبال بقيه نقاطي که دستخوش بحران شد به دنبال تحقق آزادي و استقلال بيشتر است. عربستان به دنبال اعاده وضعيت سابق است و مي‌خواهد يمن تابعي از سياست‌هاي رياض باشد. جنگ با زمان و تحولات واقعي منطقه‌اي و بين‌المللي است.

جابري‌انصاري افزود: عربستان وارد يک جنگ همه جانبه با همه واقعيت‌هاي پيراموني خود شده است.

وي گفت:‌ عربستان در عراق از طريق تروريسم و جنگ نيابتي مي‌جنگد، در يمن به صورت صريح و آشکار جنگ مي‌کند، در بحرين و سوريه به نحو ديگري. اين سياست اگرچه ظاهرا نتايجي در کوتاه مدت ممکن است داشته باشد، ولي سياستي عقيم و غير قابل تداوم است و سرنوشت محتوم آن شکست خواهد بود.

جابري‌انصاري تصريح کرد: مسئله يمن راه‌حلي جز راه‌حل سياسي ندارد و گفت‌وگوهاي يمني و حرکت به سمت برگزاري انتخابات و تعيين آينده اين کشور توسط مردم يمن راه‌حل اين بحران است.

*مذاکراتي با سعودي‌ها نداشته‌ايم

معاون وزير خارجه در پاسخ به اين سوال که آيا در اين مدت گفت‌وگوهايي با عربستان داشته‌ايد؟ گفت: مدت‌هاست که مذاکراتي بين ايران و عربستان انجام نشده است. ما به هيچ وجه مايل به اين نبوديم و سياست ايران درگيري در درون منطقه و بين کشورهاي منطقه نبوده و نيست.

وي ادامه داد: اين عربستان است که با سياست‌هاي اشتباه خود به سمت درگيري در منطقه و عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي حرکت کرده است.

به باور جابري‌انصاري يکي از ابزارهاي عربستان صادر کردن مشکلات اين کشور به بازيگران بيروني است.

وي ادامه داد: عربستان به دنبال بازگرداندن عقربه‌هاي زمان به عقب است و دير يا زود اين سياست‌ها به شکست خواهد انجاميد.

سخنگوي سابق وزارت خارجه در پاسخ به اين سؤال که آيا ظريف رايزني‌هاي منتشر نشده‌اي با طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در نيويورک داشته است؟ گفت: مجموعه رايزني‌هايي که آقاي ظريف در حاشيه مجمع عمومي و اجلاس عدم تعهد داشتند يکي از دستورکارهاي اساسي آن پيگيري حل سياسي بحران‌ها در منطقه است و اخبار آن نيز منتشر شده و اخبار خاص و منتشر نشده‌اي نيست.

وي گفت: در مجموعه تحرکات ايران هم از سوي رئيس جمهور، هم وزير خارجه و هم ديپلمات‌هاي ايران، کمک کردن به پايان اين رويارويي فرسايشي و جنگ و درگيري در بين امت اسلامي و خارج کردن منطقه از وضعيت فرسايشي فعلي است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg